Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, а поєднання науки і традицій для філологів-початківців

Так уже склалося, що восени кожного року філологи-україністи звітують про першу свою навчальну практику – фольклорну. Щороку другокурсники влаштовують свято народних традицій і усної словесності, приносячи свої звіти з фольклорної практики, наповнені різними жанрами народної творчості та описами обрядів, які вони записали упродовж двох тижнів літа. Так і цього разу студенти групи ФУМ-14-1 прийшли на захист як на свято.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Вишивані рушники, картини, предмети народного побуту – все це стало тим святковим настроєм, котрий налаштовував на сприйняття чогось нового, цікавого, раніше не чутого й не баченого. Слід зауважити, що дівчата принесли вишиті власноруч рушники, серветки, картини, подушечки, скатертини тощо.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Майбутнім філологам під керівництвом старшого викладача кафедри слов’янської філології Терещенко Людмили Вікторівни довелося докласти чимало зусиль, щоб зібрати й описати всі матеріали. Для проходження практики студентами було обрано різні куточки країни; на захисті представляли народну культуру населених пунктів Львівщини, Одещини, Рівненщини і, звісно ж, Хмельниччини.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Так, Одеську область представила Анна Чернега, котра розкрила багатство і самобутність фольклору й етнографії свого краю.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Спадщина Рівненщини у записах Юлії Лавренчук була відкриттям для тих, хто не чув раніше поліських пісень і не бував на поліських весіллях.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Метою своєї практики студенти визначили збереження і вивчення пам’яток народної словесності, обрядовості, побуту та подальшу організацію роботи зі збору матеріалів такого типу.

Про цікаві сторінки народного життя і творчості Тернопілля (Заліщицький р-н) розповіла Ірина Гармата, а її національне вбрання викликало захоплення і замилування.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Райони Хмельниччини були представлені найширше. Це і Летичівський (Слободянюк Руслана, Вонсович Альона), і Волочиський (Горшкова Марія, Гудима Іванна), і Городоцький (Леус Катерина, Маланчій Оксана), і Хмельницький (Лаврінчук Крістіна, Стадник Андрій), і Старосинявський (Гринь Ірина), і Старокостянтинівський (Булавук Ольга), і Чемеровецький (Загородна Марія).

Цікавими родзинками стали матеріали Лілі Ткачук та Олени Микуцької, зібрані на Вінниччині.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

А Житомирщина та Київщина, відповідно, передали свої скарби Катерині Бабіцькій і Катерині Копитко.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

А от Настя Мазур здійснила експедицію на Львівщину, отож і про фольклор Мостиського району теж дізналися вперше, залюбки слухали аудіозаписи пісень Січових Стрільців, які становлять чималий пласт народної творчості в цьому регіоні.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Студенти також представили фото-, відео-, та аудіо матеріали зібраних творів та обрядів, проаналізували їхні жанрові особливості, підкреслили самобутність і оригінальність фольклорних джерел свого краю, іноді простежували варіантність одного й того ж твору, записаного від різних інформаторів.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Звичайно ж, презентації матеріалів на екрані через проектор – невід’ємна частина звітів, а тут ну аж ніяк не обійтися без допомоги Лілі Ткачук, бо вона найкраще налаштує техніку, підкаже, що і як робити.

Щоб показати географію своїх пошуків і надбань, кожен прикріпив на карті України, виготовленій саме для цього випадку, прапорець, котрий вказував на місце збирання матеріалів практики.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Звичайно, було нелегко все зібрати, систематизувати, описати. Але вже на захисті кожен хотів якомога ширше й цікавіше розповісти про свої відкриття, продемонструвати живий звук народних музик чи голос автентичного виконання пісні, зацікавити одногрупників загадками або прислів’ями, заворожити легендою чи казкою.

Поставлено крапку у звітах. Прозвучали відповіді на запитання викладача й однокурсників. Нібито можна зітхнути з полегшенням, проте філологи радо зізнаються, що не проти були б повторити такий досвід коли-небудь ще.

Звичайно ж, нагода буде, і дуже скоро: влітку чекає ще одна практика – діалектологічна, де знову будуть свого роду експедиції, інформатори, записи, написання звітів, захисти… Набуваємо нових знань, умінь, компетенцій.

Звіт про проходження фольклорної практики – не формальність, 
а поєднання науки і традицій для  філологів-початківців. Хмельницький нацiональний унiверситет

Людмила Терещенко, керівник практики;
Юлія Лаврінчук, студентка групи ФУМ 14-1